Dom چیست ؟ (قسمت اول)

Dom چیست ؟ (1)
By شرکت سخا روش

گره ها
برنامه ای با نام پارسر، امکان استقرار یک سند XML در حافظه را فراهم می نماید . پس از استقرار سند در حافظه ، اطلاعات مربوطه بکمک DOM ، قابل بازیابی و پردازش خواهد بود . DOM ، یک نمایش شبه درختی از یک سند XML را ایجاد می نماید . المان Document ، دارای بالاترین سطح در درخت ایجاد شده است . المان فوق ، دارای یک و یا چندین فرزند است . یک اینترفیس گره ، امکان خواندن و یا نوشتن المان های خاصی در ساختار درختواره ای یک سند XML را میسر می نماید .با استفاده از خصلت ChildNodes مربوط به المان Document و بکارگیری یک حلقه تکرار می توان هر یک از گره ها را انتخاب و در ادامه عملیات مورد نظر در رابطه با آن را انجام داد . پارسر شرکت ماکروسافت (MSXML) ، دارای توابع متفاوت بمنظور حرکت در طول درخت، دستیابی به گره ها بهمراه خصلت مربوطه، درج و حذف گره ها و تبدیل ساختار درختی به شکل اولیه XML است . در حال حاضر، سیزده نوع متفاوت گره توسط پارسرشرکت ماکروسافت، حمایت می گردد . جدول زیر متداولترین نوع گره ها را نشان می دهد .

مثال
نوع گره


Document type

Processing instruction
Irani
Element
type="tea"
Attribute
Irani
Text


استفاده از پارسر
بمنظور خواندن، ویرایش و یا ایجاد و پردازش یک سند XML ، می بایست از یک پارسر استفاده کرد . پارسر شرکت ماکروسافت، یک عنصر مبتنی بر COM بوده که بهمراه IE نسخه پنج ، ارائه شده است . پس از نصب مرورگر فوق، امکان استفاده از پارسر فراهم می گردد . پارسر MSXML ، دارای امکانات متعدد برنامه نویسی بمنظور استفاده توسط زبانهای زیر است :

حمایت از جاوااسکریپت VBScript Perl جاوا و ++ C

حمایت از استاندارد کنسرسیوم وب و XML DOM

حمایت از DTD و معتبر سازی

مثال : نحوه ایجاد شی Document ، با استفاده جاوااسکریپت ، VBscript و ASP در جدول زیر نشان داده شده است :

مثال
تکنولوژی

var xmlDoc = new ActiveXObject("Microsoft.XMLDOM")
Javascript
set xmlDoc = CreateObject("Microsoft.XMLDOM")
VBscript
set xmlDoc = Server.CreateObject("Microsoft.XMLDOM")
ASP


استقرار یک سند XML در حافظه
کدهای زیر نحوه استقرار یک سند XML با نام Test.xml در حافظه را نشان می دهد :

استقرار یک سند XML در حافظه


اولین خط در اسکریپت های فوق ، یک نمونه از پارسر XML شرکت ماکروسافت را ایجاد می نماید . در دومین خط ، به پارسر اعلام می گردد منتظر دریافت کامل سند XML بوده قبل از اینکه پردازش خود را آغاز نماید . در سومین خط ، به پارسر اعلام شده است که یک سند XML با نام Test.xml را در حافظه مستقر نماید .
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد