لینوکس چیست و سازنده آن چه کسی بوده است ؟



لینوکس چیست ؟

لینوکس یک سیستم عامل مجازی می باشد که توسط لینوس والدز در سال 1991 که در آن زمان دانشجوی سال دوم کامپیوتر در دانشگاه هلسینکی فنلاند بود ابداع شد . لینوس کار با سیستمهای عامل و نفوذ به شبکه ها را بصورت انفرادی و بر اساس علاقه یاد گرفته بود . این دانشجوی 21 ساله علاقه شدیدی به ارتباطات کامپیوتری و شبکه داشت . اما چیزی که کمبود آن را احسای می کرد فقدان یک سیستم عامل مناسب و قدرتمند برای کامپیوتر های شخصی بود . سیستم عامل مینیکس که که نسخه ای کامل از یونیکس بود خیلی خوب به نظر می رسید اما سرعت کم آن کلافه کننده بود .

سالهای قبل شخصی به نام ریچارد استالمن که ریس FSF بود پروژه GNU را آغاز کرده بود . در این پروژه که یک جنبش نرم افزاری محسوب می شد برنامه نویسان برای تهیه نرم افزار و سیستم عامل هایی سازگار با یونیکس با یکدیگر همکاری داشتند.

در آن زمان بیشتر ابزارهای پروژه GNU که با زبان C و اسمبلی نوشته شده بود آماده کار بود .اما تنها چیزی که کم بود وجود یک سیستم عامل مناسب و ارزان قیمت بود . حتی سیستم عامل مینیکس با وجود سورس باز رایگان نبود و حق نشر مخصوص به خودش را داشت . کار در پروژه GNU به سمت طراحی یک هسته ای مناسب متمر کز شده بود اما به نظر می رسید برای اتمام آن چند سالی دیگر وقت لازم است و این تاخیر برای دانشجوی کنجکاو ما یعنی ( لینوس ) قابل تحمل نبود .بنا براین این فکر خلاق دست به کار شد و با استفاده از کد های مینیکس شروع به نوشتن یک کد جدید کرد که سرانجام در 25 آگوست سال 1991 در ساعت 20 و 57 دقیقه شب به وقت گرینویچ پیامی تاریخی به گروه خبری Compos.Minix ارسال شد و ارسال کننده این پیغام کسی نبود به جز لینوس بندیک تور والدز و متن پیام به شرح زیر بود .
در حال حاضر بر روی سیتم عامل رایگان برای کامپیوترهای ATو386و486 و کار میکنم ( فقط برای سرگرمه پروژه GNU بزرک و حرفه ای نیست ) . از ماه آوریل این کار را شروع کردم و اکنون آماده است و کار می کند . در حال حاضر bash 1.08 , scc 1.40 را بر روی آن دارم و چیزهای دیگر هم خوب کار می کنند .
همان طور که متن نامه مشخص بود خود لینوس هم فکر نمی کرد که که او چیزی ابداع کرده است تا تحولی بزرگ و دانش کامپیوتر و سیستمهای عامل باشد . در واقع سرگرمی کوچک او به بزرکترین و پر قدرت ترین سیستم عامل تبدیل شده است که قدرت کار با همه نوع کامپیوتر را دارا می باشد .

نوشته شده توسط : نادر نصیری ( Master )
حق کپی رایت از سایت : www.PersianHacKer.Org
نظرات 2 + ارسال نظر
مهدی چهارشنبه 28 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 05:38 ق.ظ http://zagros.blogfa.com

ققنوس پرنده ایی افسانه ایی که در پایان ِ پیری وفرتوتیِ خود در گوشه ایی , خاشک و هیزم جمع می کند , ودر آن میان نشسته تا با اشک خود شعله ایی برافروخته ودر آتش ِ آن بسوزد ....وپس از سوختن , ققنوس جوانی از درون خاکستر سر برون میآورد وحیاتی نو را آغاز می کند ..........این زندگی دوباره ونو شدن به ظاهر سخت است وجانکاه , اما برای دوباره زاده شدن ودوباره روییدن او لازم است ...و .........امروز ایران درهمان مرحلهء ققنوس است ......

نسیم چهارشنبه 20 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 02:45 ب.ظ

سلام
من یک دانشجوی ترم اول کامپیوتر هستم و می خواستم از مطالب شما در مورد لینوکس در تحقیقم استفاده کنم.ولی از نظر وجدانی ترجیح دادم که اول از شما اجازه بگیرم.خوشحال می شوم در صورت موافقت به من میل بزنید
با تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد